torsdag 28 oktober 2010

Spiriometri-den rafflande fortsättningen del 2

Jag glömde ju helt bort det... I måndags var jag och fick resultatet av spirio-grejen jag gjorde för någon månad sen. Om man tar i beaktande att jag har en lungsjukdom (astma) så var det ett bra resultat. Jag vet inte vad det stod, bara att det var väldigt bra med tanke på lungsjukan. Sen pratade vi lite och gick igenom mina mediciner, dosering etc.

Anledningen till att vi gjorde den där spirio-grejen är ju att jag blir så våldsamt dålig när jag är förkyld, mina lungor slutar ju nästan helt fungera och medicinerna hjälper inte nämnvärt bra. Det är ju i den situationen jag mellan varven måste in på akuten och få andra mediciner, och så har jag ju haft det hela livet.

"Ja, du har ju ganska allvarlig astma" sa läkaren. "Har jag?" sa jag och såg ut som ett fån *S* "Jaa, med tanke på att du måste in på akuten mellan varven så..." Lustigt det där, för mig är det vardagsmat och helt normalt, men tydligen ganska allvarligt medicinskt. Det har aldrig ens fallit mig in att det inte skulle vara normalt... Iofs så sa läkaren på akuten när jag fick åka in med ambulans att det var ovanligt med astmapatienter hos dom, för vi är så välmedicinerade nu för tiden.

När jag var på vc i måndags så pratade vi även om det att medicinerna inte hjälper när jag är sjuk och om det kanske fanns något YTTERLIGARE som man kan ta just då, men jag har dom bästa medicinerna jag kan ha redan så det finns inte så mkt mer man kan göra. Man KAN äta kortisontabletter under kortare perioder också, men det är inte så våldsamt bra att göra det regelbundet så dom vill helst inte skriva ut det. (Det sa inte läkaren, det vet jag av erfarenhet)

Just nu har jag tre olika mediciner. Jag har bricanyl som jag tar vid "akuta" besvär, och så har jag pulmicort (kortison) och Oxis som jag tar förebyggande. Oxis och pulmicort kostar RÖV, franför allt oxis är svindyrt (700 spänn/uttag) så jag har helt enkelt skitit i att ta ut den senaste året. Jag har dessutom tyckt att den inte gör så jäkla mkt nytta, och att jag klarar mig med pulmicort som jag absolut inte klarar mig utan (600 spänn/uttag).

Senaste månaderna har jag haft det jättejobbigt med andningen, har fått ta massor med bricanyl trots att jag haft pulmicort. Nu har jag fått frikort på mediciner så jag hämtade ut även oxis i måndags, och när jag kom hem tog jag 2 doser... Sen klarade jag mig ett helt DYGN utan bricanyl! Innan oxis fick jag ta bricanyl flera ggr/dag, nu har jag tagit totalt 3 doser på nästan en vecka. Ska aldrig mer säga att den inte gör någon nytta... Får försöka hämta ut så mkt som möjligt nu när jag har frikort, så jag klarar mig ett tag. Hämtar jag ut alla mina mediciner kostar det 1500 spänn... Man kommer iofs fort upp i frikort men när man är student och lever på en studentbudget är man oftast inte så sugen på att spendera den sortens pengar på mediciner...

Så så var det med den saken.

På måndag och tisdag ska jag till dietisten och sjukgymnasten. Minns inte vem jag skulle till vilken dag...

1 kommentar:

  1. Man kan ju skaffa sk apotekskonto och avbetala medicinerna. Då kostar det aldrig mer än 170kr/månad och du kan hämta ut allt du vill och lite till utan att fundera på kostnaden.
    Malin

    SvaraRadera