torsdag 4 november 2010

Dietisten

Det där dietistbesöket började ju inte så jäkla bra känns det som... Jag var där i god tid, men det var så satans svårt att hitta att jag rusade in med andan i halsen precis då jag skulle vara där. Hastade genom kassan och sen upp 6 våningar, och kom 3 minuter sent... HATAR att komma sent, det är så respektlöst!

När jag väl var där så pratade vi i 1.5 timme, helt galet vilken tid det tog men det var intressant. Vi gick igenom vad jag äter, när jag äter och hur jag äter och dietisten kom fram till att jag äter bra mat, men att jag kanske eventuellt borde börja tugga maten ... ;) Det visste jag ju redan, jag försöker bättra mig på en punkten.

Sen fick jag 4 häften med mängder av information både om hur man ska äta, vad man ska äta och när man ska äta och hur maten ska tillredas efter operationen. Det var dessutom många och långa listor med "produkter" som man inte kommer kunna äta alls efter operationen, och det där irriterade jag mig på ENORMT!

Att det finns en RISK att man inte kan äta mängder med saker det vet jag, och det är liksom en självklarhet. Men det var framställt som att man inte under några omständigheter kommer kunna äta vindruvor eller apelsiner (bland annat då) under resten av livet, och det är ju helt enkelt inte sant. Irriterande! Sen var det lite skoj att det stod "det finns inget utrymme i din kost för skräpmat", och på sidan efter "mellanmål, t ex glass"  Haha, jo för glass är ju inte skräpmat! (eller ja, snask då, men you get the point)

Jaja, det var mycket bra info också, men jag blev rätt irriterad på alla dumheter. Det var ganska mkt som inte var nytt direkt, men en del nya grejer också.

Sen är man ju ganska trög... Jag är ju som bekant USEL på matte, 1+1 är alldeles för komplicerat för min lilla språkälskande hjärna och det där med milliliter och deciliter är waaaay over my head, typ. Så jag har liksom inte fattat exakt HUR lite magsäck man har, jag har liksom utgått från att den är 1.5-2 dl, eftersom det är den mängden man ska äta... Så jag utgick från att när det stod 15 ml så var det 1.5 dl... Jo men eller hur... 15 ml är ungefär en matsked... Så min nya magsäck är efter op stor som en matsked. Tur man inte är lika trög hela tiden...

Nu är det inget operationsrelaterat kvar att göra. Nu ska jag bara vänta och gå ner 10 kilo... April-maj någon gång gissade kirurgen att jag skulle opereras. Jag får väl ge mig ut och klubba ner dom som är före mig i kön!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar