måndag 1 november 2010

Sjukgymnasten

Var till sjukgymnasten nu i eftermiddags. "Ta med mjuka kläder och bekväma skor" stor det i kallelsen och man blir ju lite nyfiken på vad man ska göra då... Nu var det inte så avancerat visade det sig, det enda jag skulle göra var att promenera så fort jag kunde fram och tillbaka på en sträcka av 30 meter under 6 minuter...

Inte särskilt jobbigt konditionsmässigt, men GOD DAMN vad jag fick ont i benen! Det måste ha varit ett precis stenhårt golv för efter 2-3 vändor var framsidan av vaderna (Heter det så? Vaden är ju baktill?) precis helt slut, det kändes som om jag hade två vedklabbar till skenben och det bra brände i dom... Jeeesus så ont jag hade innan det hade gått 6 minuter!

Testade sen när jag kom hem och skulle rasta hundarna och jag gick i ungefär samma takt utan att få ont, i samma skor, så det måste vara underlaget det satt i. Men jaja, spela roll. Dom mätte pulsen innan jag gick, och så precis när vi slutat, och så igen efter 2 minuter, och jag hade bara liite högre puls direkt efter och efter 2 minuter hade jag vilopuls igen. Alltså, traska fram och tillbaka i några minuter är ju inte särskilt jobbigt, inte för mig iaf.

Sen fick jag med mig lite papper hem. Dels en intressant artikel om stillasittande, där det väldigt kortfattat står att om man är väldigt stillasittande (för att man har ett sånt jobb, pluggar etc) så ska man göra det till en vana att resa sig en gång i timmen och gå bara någon meter innan man sätter sig igen. Då nollställs liksom stillasittandet och man kickar igång kroppen, och så kan man fortsätta sitta om man nu måste det. det räcker alltså med att bara gå någon meter, och t ex hämta en penna eller what ever en gång i timmen. Att ha det som man ofta har det (och som jag definitivt har det) med att man samlar alla saker man behöver inom räckhåll är alltså inte bra, man ska lägga grejerna så man måste resa sig och hämta något lite nu och då. Alltså, jag LEVER i soffan med alla grejer precis där jag behöver dom... Se bara bilden från igår, alla kursböcker precis bredvid mig i soffan! Det känns ju som om man blir störd av att resa sig hel tiden och hämta grejer när man sitter och pluggar, men det är alltså bättre för kroppen så jag får väl börja med det då.

Sen fick jag lite övningar för att stärka ryggen, för jag får ju ofta ont i ryggen när jag är ute och går, och så blev jag inbjuden till vattengympa 1 gång i veckan tillsammans med andra som SKA opereras och som redan HAR opererats. (Gratis dessutom, eftersom jag har frikort till februari!) I löööv bada! Synd att baddräkten är på tok för liten, men noga då... Alla andra lär ju vara (nästan) lika feta.

I morgon ska jag till dietisten i ottan,ska bli spännande att se vad HON har att säga...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar