söndag 9 januari 2011

Pulverdiet

Ska enligt planen starta med pulverdieten om 2 veckor ca, så jag hinner med 3 veckor innan operation. (Fatta att det bara är 5 veckor kvar innan op???) Har nog lite mer än 10 kilo att gå ner, gissar 11-12 kilo, eftersom jag lyckats gå upp efter att jag gått NER sen jag träffade kirurgen. Klassisk sjuklig fetma, ner 2 kilo upp 4...

Funderar på om jag ska plåga mig själv utan bara helvete (för ingen lär ju tro att det är en njutning med 3 veckor eller mer utan riktig mat) och starta en vecka tidigare, dvs direkt efter nästa provtagning som verkar vara den 19e. Det är ju aldrig en nackdel att väga så lite som möjligt när man ska opereras liksom... Frågan är hur motiverad man är efter 2 veckor. Det är 5 påsar/dag, 500 kalorier/dag... That's it! Om jag känner att jag vill tugga på något får jag möjligen ta ett sockerfritt tuggummi... Inte ens en sketen morot får jag äta!

På många sjukhus verkar det viktigaste vara att man går ner, här i Västervik verkar dom vara stränga med att man bara "äter" det man får äta och inget annat. Jag tänker inte mucka med dietisten, hon skrämmer mig... Iofs muckar jag lite med henne ändå, fär jag "äter" 300 kalorier för lite varje dag. Men dom pulver jag köpte var helt enkelt billigare, och jag har en budget att ta hänsyn till.

Så, 500 kalorier/dag i 3-4 veckor... Undrar hur sur jag kommer vara? Undrar hur många jag kommer vilja slå på käften? Jag vet inte hur många kalorier jag äter normalt, men det är snarare tusental än hundratal...

Fördelen med att det är 5 påsar man ska "äta" varje dag är att man "äter" hyftsat regelbundet. Ca var tredje timme blir det, och det är ju precis så man ska äta efter operationen också så det blir ju en jättebra start på den vanan! Dessutom hinner man kanske inte bli så hungrig före op heller, iom att man "äter" rätt ofta.

Sen efter operationen då... Då är det först några dagar på sjukhuset när man bara får äta några MATSKEDAR varje dag... Scrolla ner lite och kolla bilden jag skcikade in häromdagen. MATSKEDAR. på hela dagen! Iofs 4-6 matskedar (som mest) varje mål, men ändå. MATSKEDAR. Sen när jag kommer hem frå jag "äta" 1,5-2 dl 8 ggr/dag. Då är det soppa i 3 veckor, typ varma koppen eller vad som helst som är helt slätt. Efter dom 3 veckorna är det puré, dvs barnmat, i 3 veckor. När man kommer till dom där barnmatsburkarna gissar jag att det kommer kännas som rena himmelriket efter 6 (7) veckor med enbart flytande "mat", men fatta så trist!?

Om jag inte räknade helt fel så är 1 april första dagen jag får äta riktig mat igen. Det är Januari nu. Januari till april, you do the math! (men gud så värt det!)

Allt det här är också olika mellan sjukhusen, på en del sjukhus får man äta riktig mat direkt efter op, men om jag förstått saken rätt så ökar det risken för tarmvred.

SEN... Ska jag också ha mediciner. Sprutor så att jag inte får blodproppar. I 10 dagar. Dvs, jag måste ta dom själv i minst en vecka. Fråga inte mig vem som ska ge mig dom, för inte i helvete kommer jag sticka mig SJÄLV! Sprutskräck så in i helvete, så det kvittar liksom hur liten och ynklig sprutan är. I will not do it!

Herrejävlar, det är snart dags!

4 kommentarer:

  1. Vet du! Jag har ju kört Cambridge = 500kcal per dag i 10 dagar... Jag vill bara understryka att det är de första dagarna som är jobbiga. Sedan tappar man hungerskänslorna. Iom att man får i sig den näring man behöver och att blodsockret stabiliseras blir man inte ilsken, trött och så vidare utan snarare tvärtom! Jag LOVAR! :-) Du kommer att fixa det där!!

    SvaraRadera
  2. jag håller med Malin. Jag har inte kört cambridge, utan precis exakt samma påsar som du ska göra (köp INTE de andra smakerna, det känns som att äta tapetklister, HELT outhärdligt!) och det är de första dagarna som är tunga. Iofs tillät jag mig att äta gurka också, fantastiskt att få fylla magen med något, och jag tycker gurka är riktigt gott.

    SvaraRadera
  3. Ajustja... de där fragminsprutorna du ska ta. De känns inte. Jag lovar. Lyckas du få det att kännas är du skicklig och har typ stuckit dig i ögat. Man håller sprutan som när man kastar pil och sticker på magen eller i låret på ett ställe där man har mkt underhudsfett. Så snör man in nålen och sprutar in medicinen på 2 sekunder. Klart! Jag L O V A R att det inte känns.

    SvaraRadera
  4. Fast det handlar inte om att det gör ont, utan om att jag måste se en nål gå in i mig själv... Sure, jag kan ju blunda och hoppas på det bästa, men det känns sådär smart...

    SvaraRadera