torsdag 25 augusti 2011

Återbesök hos dietisten

Nu är det ungefär 6 månader sen min operation vilket innebär matdagbok (som postades för ca 1.5 vecka sen) och återbesök hos dietisten.

Matdagboken innebär att man under 3 dagar ska skriva ner ALLT man äter och dricker, i detalj. (Asså typ 1 tsk lätta, 20 gram paprika etc) Sen postar man sen till dietisten som lägger in allt i ett program som räknar ut näringsvärdet på det man ätit under dom 3 dagarna.

Idag började vi med att mäta och väga på den där superfacy vågen som dietisten har, och när hon skriver ner siffrorna och jämför dom med siffrorna från senast jag var där så säger hon "MEN DU HAR JU GÅTT NER 14 KILO SEN SIST, I MAJ!?!?!"

Ja? Jag trodde lite att det var MENINGEN att jag skulle gå ner i vikt... Det hon hetsade upp sig över var dock att hon tyckte att det var rätt många kilo på kort tid, men när hon räknade på fingrarna insåg hon att det är "bara" ca 1 kilo i veckan, och det är rätt normalt.

Sen gick vi igenom siffrorna och dom visade bland annat att av dom 35 kilo jag tappat så är bara ca 3 kilo muskelmassa, och det är visst bra statistik. Fast sen när jag kom hem började jag fundera... Om jag inte minns fel (ska kolla lappen sen) så hade jag bara tappat ca 0.5 kilo muskelmassa sist, och det innebär ju i så fall att jag tappat 2.5 kilo muskler på bara några månader, och DET kan ju inte vara så jäkla bra? Vet inte om det är normalt att man tappar muskler i perioder. ATT man tappar muskelmassa är helt normalt, man behöver inte lika mkt muskler när man väger 90 kilo (eller mindre) som när man väger 120 kilo, det är helt logiskt att man tappar en del muskler även om man rör sig.

Efter det gick vi igenom matdagboken som visade ungefär vad jag trodde. Jag äter ca 1400 kalorier/dag dom dagar jag äter alla mellanmål (vilket är sällan), och jag fick skäll för att jag äter för lite kolhydrater, frukt, pålägg och mjölk. Inget nytt mao.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar