söndag 18 september 2011

Om hur det gick till före min operation

Ser i en kommentar att jag fått en ny(?) läsare som hade frågor om min operation, och eftersom det kanske är fler som har det så väljer jag att skriva ett inlägg istället för att svara på kommentaren.

Hej!

Här i Västervik går man till kirurgimottagningen för att träffa kirurgen, och sedan när man är godkänd för op. av honom så får man träffa dietist och sjukgymnast. Man träffar sedan dom flera gånger under tiden man VÄNTAR, för väntar är just vad man gör...

Nu har jag inte riktigt koll på exakt vad som hände när och hur, det var ju ett tag sedan, men vi kör på så ser vi vad som händer.

I februari 2010 fick jag en tid för att träffa min husläkare. Vi pratade lite och efter ca 5minuter var vi överens om att jag skulle göra en operation. Han tyckte att jag var väl insatt i vad det handlade om, och skulle skriva en remiss direkt han fått svaren på blodproverna. Minns inte exakt vilka prover det var man tog, men det var bland annat kolesterol och blodsocker. Dom ville kolla så att jag var frisk, helt enkelt.

Efter det så väntade jag. och väntade. Och väntade. 8 månader fick jag vänta innan det hände något alls. Sen fick jag en tid på Västervikssjukhus för att träffa kirurgen. Det var ett litet möte där han i princip hade som uppgift att avskräcka mig från att göra operationen, för att sålla bort dom som kanske inte är riktigt säkra på att dom verkligen vill, eller som inte riktigt har koll på konsekvenserna och riskerna. Efter det mötet blev jag godkänd för operation, och så rullade det på på riktigt!

Kirurgen skrev remiss till dietisten och till sjukgymnast. Nu minns jag inte vem jag träffade först och det spelar nog inte så stor roll eftersom det bara skiljde några dagar.

Hos sjukgymnasten fick jag göra ett fystest och prata en massa. Fystestet var jätteenkelt bara och gick ut på att jag skulle vandra fram och tillbaka så många gånger som möjligt under fem minuter. Om jag minns rätt så är tanken att jag ska göra om det sen, för att se om jag kan gå snabbare.

Hos dietisten får man prata om hur det blir efter operationen, vad man ska äta, hur man ska äta, när man ska äta osv. Dessutom får man gå igenom vad man äter i dagsläget, och hur mycket, och sen får man förslag på hur man ska korrigera det.

När man är klar med det så väntar man igen. Nu minns jag inte exakt hur det var med alla blodprover, men man tar såna ett flertal gånger före operationen. Dom sista tog jag när jag låg på operationsbordet och var sövd... Sen tar man blodprover typ varje dag tills man får åka hem. Så är det här i Västervik, det skiljer massor mellan olika kliniker. Någon vecka före operation får man också lämna blodprover, och samma sak dagen före man skrivs in, och då tar dom även ett EKG.

Jag skrevs in på sjukhuset den 13e februari,och opererades den 14e. som var en måndag.  Sen fick jag ligga kvar på sjukhuset till på torsdagen när jag äntligen fick åka hem! När jag väl kom upp ur sängen efter operationen var jag oförskämt pigg och att då gå och skrota på sjukhuset är oerhört tråkigt.

Nu har det gått 7 månader ca sen operationen, och jag ligger på NÄSTAN minus 40 kilo.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar