tisdag 18 oktober 2011

Kriminalitet i Turkiet, och lite om taxiresor och dricks.

När man läser guideböckerna om Turkiet så varnas man för landets kriminalitet. Nu ska jag inte säga att det inte är stor kriminalitet i landet, men det var ingenting VI upplevde när vi var där nere.


Man varnas bland annat för att taxichaufförerna kan fiffla med pengarna, stölder på rummet och väskstölder, men inget av det råkade vi ut för trots att vi (jag iaf) var rätt slarviga mellan varven. Pengarna låste vi in i Frodis resväska som hade kodlås, men jag var döslarvig och lämnade både kamera och smycken liggandes framme när vi gick ifrån rummet, och dom fick ligga kvar där. En kväll när vi var ute var någon i sällskapet lite slarvig med handväskan när vi skulle käka, och personalen kom förbi och sa att "håll rätt på väskan så inget händer".

Taxichaufförerna behövde inte råna oss, vi dricksade så jäkla bra att dom klarade sig ändå ;) Kutymen är tydligen (säger guideböckerna) att man ska avrunda uppåt till närmsta lira. För oss kostade det mellan 15 och 16 lira att åka mellan stan och hotellet och vi lämnade alltid 20 jämnt, så jag tror inte dom klagade ;) Enda gången vi INTE gjorde det var när chauffören var skitgrinig, då fick han jävlar på öret vad han skulle ha. Alla andra vi åkte med, och vi åkte ju taxi minst 2 ggr/dag-vissa dagar ännu mer, var jätteglada och trevliga, så dom var väl värd sin dricks. Vissa kvällar på vägen till och från krogen hade vi fan disco i taxin, herrejävlar vad vi styrde runt i den där stan... Roligast EVER var ju när Elin hade en lektion i trafksäkerhet med chauffören, och gastade att han måste ta på sig bältet! *Bryter ihop och dör*

Jag vet inte om vårt rykte föregick oss eller om vi hade gått laget runt på chaufförer, men sista kvällen vi var i Turkiet och hade varit ute och skulle ta en taxi hem så öppnade chauffören dörren åt mig och sa "Blue Diamond?" och jag ba "öhhh, ja..." och tänkte "hur faaan vet du det". Det troligaste är väl att vi åkt med honom tidigare, men jag kände inte igen honom. Å andra sidan var vi kanske inte helt nyktra alla dagar vi åkte taxi (snarast tvärt om) så det är kanske inte så märkligt att inte VI kände igen HONOM...

Det där med att vara nykter och åka taxi är komplicerat... När vi hade varit och shoppat en dag skulle vi ta taxi hem för vi var helt slut (vi promenerade vanligen annars) och vi ba "men hur GÖR man??"

När man ska ta taxi hem från Robin Hood, där vi var varje kväll, så går man liksom bara ut och över gatan, och sen står bilarna där på rad och väntar. (Det tog oss ca 5 dagar att klura ut att man skulle gå till den som står längst fram, dom har en himla strikt tursystem tydligen!) Plättlätt! Men när man shoppat så finns det av en eller annan anledning ingen rad med taxibilar som bara väntar... Vi traskade runt lite och funderade på hur fan man GÖR, och så rajade vi in på någon bakgata där vi hittade en TOM taxi. Chauffören satt en bit bort i skuggan och läste sin tidning i lugn och ro, men när han såg oss så avslutade han sin lunch och körde oss hem till hotellet. När vi satt oss i taxin så ser vi, precis på andra sidan gatan, hela taxiföretaget där det står ca 20 bilar och bara väntar... Komplicerat att åka taxi när man är nykter!

Och apropå dricks (jag orkar inte skriva ett helt eget inlägg om det så det får komma här i slutet) så dricksade vi nog rätt bra på hotellet också. Guideböckerna (ja men jag vet, jag ÄR ingen globetrotter) säger att man ska lämna 1 lira/natt man varit på hotellet, vilket i vårt fall hade blivit runt 7 lira, men jag lämnade 10 åt städerskorna. Det hade dom fan gjort sig förtjänt av, som dom fick klura hur det skulle vara med alla filtar i Frodis säng, och för att dom inte stal alla grejer jag lämnade vind för våg. Vi lämnade även 2 halvtomma likörflaskor och två väskor (vi köpte ju nya), undrar om dom blev imponerade över det ;)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar