tisdag 18 oktober 2011

Shoppingen i Turkiet

Vi shoppade ungefär lika mkt som vi turistade när vi var i Turkiet, dvs nästan inte alls. Vi var på stan och kollade i butikerna vid tre tillfällen dock, och let me tell ju, vill man köpa "krafs" så har man kommit rätt! (och det ville vi)

Jag kom bara hem med två handväskor, ett par skor och ett armband. Handväskor finns det MILJARDER med butiker som säljer, var man än vänder sig så finns det märkeskopior snorbilligt. Jadå, jag är mkt väl medveten om den moraliska aspekten med att köpa märkeskopior, så hetsa inte upp er över det  nu.

Det som är LITE jobbigt är att alla försäljare ska slita i en hela tiden. Dom pratar och lockar och är asjobbiga och man får aldrig vara IFRED, så vi blev lite tjuriga och hade nästan som princip att inte handla av dom som var jobbiga, det finns ALLTID någon annan som säljer samma saker.

Första dagen vi var i Turkiet hamnade vi mitt i värsta regnovädret när vi var på stan och kollade in utbudet, och när vi tog skydd snubblade vi över en liten butik som sålde handväskor till fast pris. Det där med att pruta är asjobbigt, vi gillade grejer med prislapp. Vi slirade in och skulle bara kolla lite medan vi väntade på att det skulle sluta regna och herrejävlar så mkt väskor! Från golv till tak, i flera lager. Det var bara att kasta sig in och GRÄVA...

Snubben som hade butiken är helt underbar. Han sa hej, sen kom han med servetter åt oss så vi fick torka av oss lite (det regnade, som sagt) och sen lät han oss vara ifred! Helt underbart! Inte massa tjafs hit och dit, han var inte påträngande eller tjatig, han bara VAR där. Som belöning fick han sälja en väska. Jag köpte en pradakopia som är skitsnygg! 35 lira kostade den i fast pris, det är 140 spänn... Vi hade garanterat kunnat pruta ner den mer, men seriöst, ORKA??

Den generella regeln är ju att man inte ska tänka att det är billigt med svenska mått mätt, utan att man ska tänka vad den är värd i det land man är... Men seriöst... Om han nu tjänade en hacka på affären så är det väl skitbra? Jag fick en as-snygg handväska för nästan inga pengar alls, och han var fan värd pengarna för att han lät oss vara IFRED!

Vi gick även tillbaka dit en annan dag när Frodis skulle köpa sig en väska, och även om vi hade kunnat hitta andra snubbar som sålde till samma pris så letade vi oss tillbaka till "vår" snubbe, just eftersom han inte var skitjobbig. (Jag råkade visst köpa en TILL väska den dagen, en LV kopia.)

En kväll när jag och Frodis och Elin var ute och rajade råkade vi snubbla på en snubbe som sålde handväskor också... Han erbjöd oss att köpa dom till halva priset (70 spänn mao), om han fick följa med oss ut och festa lite... Sen fick jag hans kort (som jag kastade hyfsat snabbt) så vi skulle kunna ringa honom. *kräks en smula*

Jag hade även tänkt köpa ett par heels, men vi orkade helt enkelt inte ge oss ut på stan just den dagen vi skulle shoppa upp våra pengar så jag sket i det. Köpte ett par gympadojor istället, och jag vet ärligt talat inte om det är kopior eller riktiga... Dom kostade 150 spänn, men det var rea och dom var prismärkta med 95 lira, vilket är ca 400 spänn vilket väl är ungefär normalpris för ett par adidas. Jag vet inte, jag gillar dom oavsett om det är riktiga eller kopior. Försäljaren försökte vara lite lustig och sa att dom kostade 800 euro, men han var så seeeeg så hela skämtet blev liksom bara en flopp *S*

Krimskrams och märkeskopior kan man köpa hur mkt som helst av till inga pengar alls. Underbart. Det enda som är lite jobbigt är väl det där med att pruta. Jag sket i det helt och köpte bara saker med prislappar, men Frodis gav sig på det EN gång och aldrig mer...

Snubben som Frodis prutade med måste ju ha trott att jag var hennes butchflata och bestämde över hennes pengar, hahaha! Frodis gick iväg och skulle pruta med snubben, som ville ha 95 lira för en t-shirt och en top. Frodis ba "asså du måste komma och hjlpa mig pruta!" så jag gick dit och så diskuterade vi lite mellan oss innan vi kom fram till att 50 lira kanske var mer lagom... Frodis lägger fram förslaget och snubben ba HELL no, så vi ba nehe men hej då då! Men vi hinner inte ens vända oss om innan han föreslår 65 lira istället. Vi diskuterar saken och Frodis kommer fram till att 240:- är acceptabelt, och så betalar vi och går! För snubben måste det ju sett ut som om Ciss the butch måste godkänna Frodis inköp och ge henne lov att spendera pengar på kläder ;) *Fnissar*

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar