torsdag 29 december 2011

Hemresan

Husfrun fattade det fantastiska beslutet att vi skulle skita i det första tåget och åka direkt till Hässleholm igår, för att jag skulle slippa släpa hela gänget av och på så fasligt många tåg... (Det är totalt tre olika tåg jag får åka med.)

Det innebar att jag bara behövde kliva på det jobbigaste tåget och sen sitta där i en jefla massa timmar, kliva av, byta till ett mer lättsamt tåg och sedan var vi hemma. Problemet med det där mittentåget är att det för det första är våldsamt mycket folk, det är trångt och folk springer förbi hela tiden för att gå på toa och gå till restaurangen. Skitjobbigt för en sådan hund som Ix.

Efter resan ner så hade jag dock en färdig strategi, så jag kunde direkt stoppa väskan under sätet och sen placera Ix mellan mina fötter där han känner sig trygg, och sen var det bara lugn och ro nästan hela resan. När vi hade 30 minuter kvar till Linköping insåg Ix att människan bredvid mig (jag kunde inte könsbestämma den) hade en katt med sig, så då blev han lite brötig, men det var ju så kort tid kvar så spela roll.

Småfolket fick åka i bur. Det kändes först lite besvärligt att kånka på två burar PLUS Ix, men det är hel suveräna burar så det var inga problem alls trots att småfolket ändå väger nästan 15 kilo tillsammans. Husfrun släpade på burarna på tåget och ställde ner dom bredvid mitt säte, och där stod dom så fint sen hela resan, sen kånkade jag dom över på nästa tåg, och när vi kom hem till Västervik fick dom kliva ur och promenera hem. Himla smidigt.

Enda gången småfolket hade åsikter om saken var när jag tog med mig Ix och gick på toa, då skrek dom så jag tror hela kupén blev döv...

Oerhört smidigt gick det, vilket var en enorm lättnad efter den första resan som verkligen var en komplett mardröm. Lite underlättade det nog att jag fattade beslutet att minimera packningen ännu mer. Postade alla kläder och julklappar hem till mig själv (vilket var ett OERHÖRT komplicerat begrepp för personalen på Ekebyhallen) i en stor kartong, så jag slapp släpa på "skiten" samtidigt som alla hundarna.

Vi kom hem runt halv tolv inatt och då fick djuren mat och sen gick vi nästan direkt i säng. Vi var nog helt slut hela högen, för vi har sovit som små grisar.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar