torsdag 22 december 2011

Vi drog till Skåne

Genomled tågresan från helvetet igår. Åkte hemifrån kl 7 och kom fram kl 17. Första delen gick kalas, då låg Halo och sov på ett eget säte och Ixen på golvet. I Linköping skulle vi vänta i två timmar ca innan nästa tåg gick, och när dom två timmarna hade gått var tåget en timme försenat så vi fick vänta lite mer. Ixen tyckte det var jobbigt eftersom det var fullt med folk, han hanterar inte folksamlingar så bra.

När tåget kom gick vi på (oväntat va?) och det var ungefär då det blev riktigt otrevligt. Tåget var knökfullt så vi fick dela säte med en stackars tjej. När vi skulle in i kupén fick vi dessutom liksom hoppa över folks väskor, helt sinnessjukt. Ixen var jättestressad av situationen, och det blev inte bättre av att han var tvungen att sitta i gången där det kutade folk hela tiden. Halo for runt som ett skållat troll på golvet, så honom fick jag dra upp i knät och hålla fast så det skulle bli lite ro. Ixen ville också upp i knät, och varje gång han försökte kasta sig upp så tryckte sig den stackars tjejen bredvid närmare fönstret... Till sist knölade jag in väskorna under sätet, med risk för krossade julklappar, och placerade Ixen mellan mina knän så att han skulle komma undan alla människor lite. Då kunde han äntligen slappna av, och la sig ner och sov på det pyttelilla utrymmet mellan mina fötter... 

Halo var fortfarande helt uppe i spinn och skulle till varje pris IVÄG, men efter ca två timmar så bara dog han, och somnade hängande i luften mellan mina ben. Jag fick sitta där och hålla honom medan han sov för han bara tvärslocknade.

När vi äntligen kom fram till slutmålet blev vi hämtade och när jag äntligen kunde släppa kopplena och sluta vara på helspänn hela tiden var det SÅ JÄVLA SKÖNT. Just i den sekunden ville jag aldrig mer se mina hundar... In med djuren i bilen och så åkte vi till lilla huset där jag släppte hundarna i trädgården ett tag och sedan gick in och la mig och sov. Tog med mig pojkarna och la mig i husfolkets dubbelsäng en stund och försökte sova lite. Ixen var fortfarande helt uppjagad så han vankade runt vilket gjorde det lite svårt att somna, men till sist slocknade jag och hann sova kanske 30 minuter innan någon drog av ett fyrverkeri så att hela husflocken vaknade till och blev skitarga, så då gav jag upp och gick ner igen.

Rastade hundarna och föste ihop pojkarna med Mio och Fjärtan och det går kalas. Pojkarna ÄLSKAR fjärt, så pass mkt att dom är rent besvärliga mot henne. Mio har tuktat dom väldigt bra så hon får vara ifred, vilket jag är glad för eftersom Mio ska följa med oss hem. (vilken mardröm att upprepa den resan, med TRE hundar... Tur en av dom kommer åka i bur.) Här bor hundarna i olika flockar eftersom inte alla tycker om varandra, och just nu har vi då en flock om fyra hundar, två hanar och två tikar, och det funkar jättebra. Det blev ett litet gruff när vi var lite slarviga med tuggben. Mina två rök ihop, men det var inget allvarligt, och normalt så slutar dom om man vrålar åt dom, men nu var det ju två TILL där som hetsade på så vi fick ingripa och sära på djuren tills dom lugnat sig. Två minuter senare hade dom glömt hela incidenten och alla var kompisar igen. När vi särade på dom blev jag biten i handen av Halo. Fick ett fint blåmärke men ingen fara på taket annars.

Hade inte ätit sen jag var i Linköping och fick i mig två knäckemackor, men kl 20 ca högg vi in på vinet-på fastande mage. Åt kalasgod mat, drack mer vin, blev en smula packad susig i huvudet och hade trevligt, utom kanske just när min hund bet mig i handen. Somnade som en sten i samma sekund som huvudet landar på kudden.

Vaknar kl 8 (som vanligt) och inser att husfrun har dragit hemifrån under natten... Klurade ut att hon var på akuten och föll in i rollen som hundvakt. Inatt när vi var en smula susiga skrev vi ihop två listor med hur hundarna ska skötas och matas och sådär, och jag lyckades tyda dom även i morse så det gick fint. Förutom då att två av hundarna vägrar följa med mig för att gå ut, och förutom då att jag gav alla hundar utom mina egna för lite mat... Oh well...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar