måndag 27 augusti 2012

En känsla bättre än sex, ta mig fan

Ni som har hängt med ett tag vet ju att jag har DRÖSVIS med skulder efter ett psykotiskt ex som skuldsatte mig för en jävla massa år sedan. Har dragits med den där skiten hur länge som helst, tills jag slutligen bestämde mig för att ta tag i saken och lösa problemet.

Började med att avbetala på 2 skulder, med så små belopp varje månad att det knappast gjorde någon skillnad, men jag GJORDE iaf något, och blev inte direkt lidande ekonomiskt av det heller eftersom det var så små summor. Sen vartefter jag fått ångest bättre ekonomi har jag ökat på antalet avbetalningar med pyttesmå summor, så nu tror jag att jag betalar på 7 st samtidigt, till en total summa av strax över tusenlappen. Det händer inte så mkt, men på sikt minskar ju skulderna. Har dessutom blivit av med varenda ÖRE som jag var skyldig kronofogden, vilket innebär att jag mycket snart är prickfri och kan förflytta mig vart jag vill i landet utan begränsningar. Yey!

Trots att det händer så lite på skulderna varje månad (Jag menar, betalar man 150 spänn i månaden på en skuld på 15 000 håller man inte direkt andan...) så HÄNDER DET NÅGOT, och i början av sommaren noterade jag att jag har flera skulder med ganska små (i sammanhanget) belopp kvar att betala. Jag har haft det rätt bra ekonomiskt i sommar och har kunnat sätta undan en del pengar, och en del av dom pengarna har jag använt till att slutbetala 2 skulder helt! Den första betalade jag slut på när jag fick tillbaka på skatten, och den andra just precis NYSS!

Den totala summan av det jag SKULLE ha avbetalat är 500:- i månaden som jag nu INTE behöver betala. Dom pengarna lägger jag istället på 2 NYA skulder som ska börja betalas, så att dom är ur världen dom med. Inkassobolagen tycks ha något system som innebär att när man blir mindre belastad (dvs när man är skyldig mindre pengar än tidigare) så skickar dom ut små förfrågningar om ifall det kanske eventuellt kan vara så att man kan ha råd ett ge dom pyttelite pengar, så det kommer hela tiden "nya" skulder när man trodde att det blev MINDRE. Lite tröstlöst, men det blir ju skitbra på sikt.

Den skulden som jag betalade precis NYSS var dessutom en hyresskuld (som tack och lov och pris ske gud inte gått till kronofogden på typ 15 år) så det känns extra skönt att bli av med den.

Om jag nu inte minns fel så är det ytterligare 2 eller 3 skulder som förvisso just nu är för stora för att jag ska ha råd att slutbetala dom, men som inom ca 6 månader kommer vara nere på en hanterbar storlek och i och med det borta! Fan vad gött sen när ALLT är klart, att få 1000 spänn mer i månaden bara sådär...

Finns ingen bättre känsla än att ha kontroll över sitt liv.

1 kommentar: