lördag 20 oktober 2012

Storkok, eller typ frysrensning

Jag får ju mat hemlevererat varannan vecka via Viktpåsen, ett lokalt företag här i Västervik. (Rekommenderas varmt!) Eftersom jag är gastric bypass opererad så blir det betydligt fler portioner mat än vad det "ska" bli, varje kokblir minst 5-6 portioner, så maten räcker ganska länge. Ofta gör jag inte slut på all mat i frysen innan nästa påse kommer, så en del blir kvar!

Nu hade jag en jävla massa kyckling. Häromveckan rensade jag lite, och gjorde en wook på 4 kycklingfiléer, men jag hade ändå hur mkt kyckling som helst kvar. En grundlig utgrävning visade att jag hade 6 filéer kvar, så jag gjorde en kycklinggryta!

Jag använde det här receptet men jag modifierade lite. Jag använde till att börja med en hel burk currypasta (Så jävla gott!) och så slängde jag i sockerärtor och champinjoner också, plus en påse räkor som jag också hittade i frysen. Dessutom använde jag paprika av alla färger eftersom det var det jag hade i kylen.


Det blev en del mat...  Efter 10 portioner tog riset jag hade kokat slut, och jag hade fortfarande halva(!) wookpannan kvar med gryta så  det var bara att ställa sig och koka mer ris. Efter 18 portioner tog det slut igen, men då hade jag bara ca 2 portioner gryta kvar så det fick vara bra så.

Man kan säga att det blev lite fullt i frysen...Jag behöver investera i fler små matlådor. Dom stora är ju inte ens halvfulla, utan tar bara upp en massa plats i onödan!

Sjukt gott iaf, rekommenderar receptet!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar