tisdag 3 september 2013

Hey, fatso!

Efter den här sommaren, som bestått av väldigt mycket alkohol och väldigt lite motion, kan man väl säga att vikten ökat lite. Det är nu på den nivån att jag inte vågar ställa mig på vågen för att jag vet att jag skulle må dåligt av det. Kanske lite "ätstörningsvarning" på det, men som fd JÄTTEFET så är minsta lilla viktökning faktiskt traumatisk för mig. Nu vet jag att det kanske handlar om tre till fem kilo, MAX, men ändå. Det börjar så, sen brakar det iväg...

Återupptog motionerandet igår, och började dagen med en strax under fem kilometer lång promenad med hundarna före frukost. Sen skickade jag sms till min promenadkompis och föreslog att vi skulle återuppta våra kvällspromenader på en mil igen, och hon hängde på! Dock var hon lite orolig att få träningsvärk eftersom hon inte gått på hela sommaren, så vi kortade av rundan och gick bara sex km. Inte fullt så tillfredsställande som en mil, men jag hade ju redan gått fem på morgonen så det fick väl bli så ändå. En mjukstart.

Eftersom jag hade ont i ryggen i söndags vågade jag inte riktigt jogga igår redan, det är inte värt att få ont på riktigt! Varken igår eller idag (än så länge) har jag dock haft några som helst besvär av ryggen så jag BORDE väl ge mig ut och jogga i morgon... Vi får väl se ;)

Sen får jag ju även styra upp maten lite. Under jobbveckorna har det ju varit super, då äter man ju regelbundet och har inte tid eller möjlighet att trycka i sig massa skit. På helgerna å andra sidan känns det som om jag har ersatt mat med alkohol... Ingen ordning någonstans, ibland känns det som om jag äter 14 ggr/dag och ibland ingen gång alls. Speciellt när jag suttit och pendlat till och Norrköping har man ju knappt ätit eftersom man reser, och när man väl äter så är det ren skit. Speciellt under bröllopshelgen, herregud vilken skit vi stoppade i oss för att vi inte HANN äta vettigt. Cheese hearts till middag, why not? Ehh...

Förutom att styra upp och få lite rutin på maten igen så ska jag testa 5:2 dieten också i några veckor. Har googlat lite och det verkar finnas lite olika bud på hur det ska gå till. Många verkar fasta nästan helt två dagar och bara äta ett mål mat under hela dygnet, men jag tror inte alls att det fungerar för mig... Jag blir ju så SJUKT arg om jag inte får i mig något hyfsat regelbundet. Det verkar som om jag inte är ensam, för många sprider ut sina 500 kalorier över hela dygnet, och jag tror det får bli något sånt för mig. Sen är jag ju dessutom GANSKA lat så jag fuskar till det med nutriletts very low calorie diet under mina fastedagar. Verkar vara många som gör så också, så jag testar. Då får jag i mig 100 kalorier ca fem ggr/dag, med hyfsat jämna mellanrum, vilket torde hålla humöret uppe.

Startar med första fastedagen i morgon (Vilket är orsaken till att jag är tveksam till om jag borde jogga i morgon...) så jag måste väl ställa mig på vågen i morgon så jag vet vad jag har för utgångsläge... Traumatiskt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar