lördag 14 september 2013

Tävling, en bra skitdag.

Tävling i Gamleby idag, troligen årets sista tyvärr men det kommer ju en ny säsong nästa år.

Hade tre hundar anmälda eftersom jag slängde in Fjärten också i sista sekunden. Fjärten kan ju ingenting, och hon hade 11 dagar på sig att lära sig hela nybörjarklassen, så där gick vi ju inte direkt ut med målsättningen att ta en godkänd runda, utan hon skulle bara ha lite skoj!

Halo startade först och han var precis sjövild före start. Han var mer högt än lågt och for runt så man knappt hann med att kommendera honom. Men han gjorde en jättefin runda, bortsett från att han vid ett moment där han ska sitta la sig ner. Superduktig var han, och det märktes att dom senaste veckornas finslip av momenten har gett resultat, jag var supernöjd när vi klev av plan!

Sen var det Lystras tur. Hon var också sjövild, men henne hade jag lite mer tid på mig att samla ihop och det lyckades jag ganska bra med. Däremot var det något som luktade jävligt gott i Gamleby, för från att hon klev ur bilen gick hon med näsan i backen... Hon spårade sig genom hela banan, men gjorde momenten så gott som felfritt!

Stackars Fjärten startade direkt efter Lystra, så jag klev i princip bara av planen, bytte hund och gick in igen. Hundkraken hann knappt fatta vad som hände, men hon är ju så himla go' och glad så hon hängde med ändå! Hon började jättefint, var superföljsam och hängde med i momenten som om hon aldrig gjort annat! Vi har ju aldrig tränat någonstans utom hemma i köket liksom, men hon struttade på genom spiraler och svängar som värsta proffset. Det föll när jag ville ha henne till att gå bakom min rygg och in i position. Det var SUPERSVÅRT sa Fjärten, och när jag envisades blev hon deppig, satte sig ner och vägrade vara med längre. Då valde jag att diska oss istället, så jag klappade hunden så hon blev lite glad och så gick vi igenom resten av banan utan att få poäng. Hade vi inte diskat oss hade vi nog kunnat ta ett godkänt, för hon var superduktig och banan var ganska enkel. Många svängar, så man blev lätt yr i huvudet, men inga svåra moment direkt.

Poängen postades direkt på en anslagstavla utanför klubbstugan, och när jag kollad där blev jag lätt stressad faktiskt. ALLA hundar UTOM mina tre hade fått poäng utskrivna... Både hundar som startat före och efter mig, så den enda slutsats jag kunde dra var att jag hade lyckats diska alla tre hundarna på något jäkla vis... Fjärten visste jag ju, men jag kunde för mitt LIV inte begripa vad jag gjort för fel med dom andra två som skulle ha gjort att vi diskade oss. Blev lite lätt deppig, det bättrade inte direkt på det deppiga humör jag hade sen innan!

Dock visade det sig att dom bara inte skrivit ut mina poäng. Ingen aning om varför, Halo startade ju som nummer fyra i klassen så hans poäng hade dom ju hunnit skriva ut eftersom det var 14 hundar EFTER honom som fick poängen utskrivna... Mkt märkligt. Halo fick iaf 78 poäng och blev godkänd, Lystra fick 62 poäng och missade därmed den sista godkända runda vi behöver för att få titeln. 22 poäng missade vi pga nosande!!! 22!!!! Jäkla hundelände. På't igen nästa år eller nåt.

Fick fina kommentarer på alla hundarna och är faktiskt nöjd trots att det kunde gått bättre. Hade väldigt gärna fått Lystras sista godkända resultat så jag kunde göra något annat över vintern, men nu blev det inte så. Tävlingsmässigt en bra dag! Dagen i övrigt blev dessvärre förstörd av annat, men jag är supernöjd med hundarna.

Anna tävlade båda sina och fick superresultat med båda två, nu har hon bara en godkänd runda kvar på båda hundarna, sen är hon klar med fortsättningsklassen. Skitroligt!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar