måndag 13 januari 2014

Amarulaglass

Eftersom jag inte kunnat dricka likör med någon större glädje sen min och Frodis Turkietsemester, då jag bland annat köpte med mig blygsamma EN LITER Amarula hem, så har jag liksom ett behov av att göra AV med nyss nämnda Amarula... Snubblade över ett glassrecept och bestämde mig för att testa.

5 dl vispgrädde
1 st vaniljstång
1 burk sötad kondenserad mjölk (375 ml)
1 - 1 1/2 dl Amarula cream

Vispa grädden tillsammans med fröna från vaniljstången i en skål tills den tjocknar.
Tillsätt den kondenserade mjölken och vispa ihop.
Häll i Amarulan och vispa. Smaka av om du ska hälla i mer likör.
Häll upp i portionsglas eller i en större form.(Jag använde ett gammalt glasspaket, det blir ganska mkt glass)
Ställ i frysen några timmar.

Förutom att jag använde LITE för mkt Amarula (1,5 dl, det hade räckt med 1, max) så var det SKITGOTT! Hade nog blivit ännu godare med lite hackad choklad i, jag gillar glass med GREJER i ;)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar