söndag 23 februari 2014

Är det ens värt det utan träningsvärk?

Jag köpte såklart Paolos träningsbibel, kunde inte låta bli längre, och den är full av skitroliga övningar i varierande svårighetsgrad. Jag måste fan ta tag i det här med styrkan, jag är så SJUKT svag i allt annat än benen...

En övning såg skitrolig ut. Man ska så med fötterna på en stol, och händerna i golvet, så att kroppen bildar ett L, och så göra typ armhävningar. Man ska dippa sig ner tills huvudet NÄSTAN tar i golvet, och så upp igen. Hur skoj som helst om man jämför med vanliga armhävningar. Jag var ju tvungen att testa!

Joråsåatte... Jag kunde sänka mig själv ca 5 mm innan jag insåg att jag aldrig skulle orka ens en. INTE ENS EN... Så målet är att klara iaf en innan året är slut.


Jag insåg ju att jag är helt galet svag i armarna, och att det måste åtgärdas. Lyckades på något vis slingra in mig i en utmaning på instagram, målet är att kunna stå på händer innan september. Jag gissar att balansen blir ett större problem där, men visst, musklerna saknas ju också. Så nu gör jag armhävningar.

Och eftersom jag är sjuuuuukt lat orkar jag bara fokusera på en muskelgrupp åt gången, så jag varvar armarna med magen just nu. Eftersom jag inte springer borde jag ju involvera benen och röven också, så det får väl bli lite squats vart det lider.

Men hur som, armhävningar. En är ju inte skitstark, det är en ju inte. Jag har skitdålig teknik men jag tänker att någon muskel säkert får jobba lite. Just nu orkar jag med lite våld 10 st skitdåliga armhävningar på knä (med röven i luften pga dålig teknik, jobbar på det!). Eftersom 10 är för lite kör jag flera omgångar med lite vila mellan. Får jag inte träningsvärk har jag misslyckats!

Det där är så jäkla lustigt. Även fast jag vet att musklerna fått jobba ändå, så känns det helt bortkastat om jag inte får träningsvärk. Då tog jag inte i tillräckligt. Samma sak oavsett muskelgrupp, så nu sitter jag här och hoppas på träningsvärk i magen i morgon. Det känns lovande just nu, men man vet aldrig... Magen är fan starkare än jag upplever under själva träningen.

På magen kör jag just nu en roligare variant av plankan. Tror jag har bloggat om den tidigare, men man står iaf som en vanlig planka och så drar man in ett ben åt gången så långt rakt in under sig som man kan. Idag piffade jag till det genom att även dra in benen snett, liksom. Istället för höger ben mot höger arm blir det höger ben mot vänster arm, och tvärt om. Jag TROR att jag kommer få mest ont i dom sneda magmusklerna, för dom får sällan jobba. Det är hur som helst en roligare övning än både sit ups och vanlig planka, och jag upplever att jag orkar längre eftersom jag är sysselsatt under tiden. Inga mastodont-tider direkt, men ändå. Idag gjorde jag 1 minut x 2 där jag varvade raka och sneda benindrag.

Springa kan jag inte just nu :( Sist jag lufsade 3 km i snigeltempo hade jag ont i min trasiga fot i nästan en vecka efteråt, så jag får vila ett tag till. Jag går iaf minst 45 minuter nästan varje dag, vilket känns som ett absolut minimum för både mig och hundarna.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar