onsdag 19 mars 2014

Min VFU kommer bli en utmaning...

Jag har inte så stor erfarenhet av att jobba med lite äldre barn, vilket jag ska göra nu under min VFU. Det ska bli spännande!

Jag har ingen riktig koll på vad man GÖR med äldre barn, så det blir lite av en utmaning. Igår fick jag jobba en stund på en förskola där jag inte brukar jobba, och bland barnen fanns det några äldre barn. Kunde ganska snabbt konstatera att det kommer bli lite av en utmaning för mig att jobba med äldre barn!

Dom har en nyfikenhet som är på en helt annan nivå än hos dom yngre barnen, och framför allt är dom så att säga SMARTARE! Dom ställer frågor som jag inte nödvändigtvis kan svara på.

Igår diskuterade vi undervattensströmmar (eftersom jag råkade nämna det ordet), kretsloppet (Eftersom ett barn undrade "Var kommer allt vatten på jorden från") och så försökte jag förklara vad  STRÄNG betyder. Hur förklarar man det?! Jag försökte, men känner inte att jag riktigt fick betydelsen att gå fram.

Som Einstein sa: kan du inte förklara det på ett begripligt sätt så förstår du det inte själv.



Sheisse, jag kommer få kämpa lite under min VFU!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar